I artikkelen "Målrørsla og kampen om det offentlege rommet" i Mål og Makt 1/2000 tek Oddmund Løkensgard Hoel til orde for at målrørsla må koma burt frå ei einsidigt språkleg fokusering til å definera seg inn i eit breidare kulturreisingsperspektiv. Eg steller meg kritisk til denne utvidingi av målreisingi og det innhaldet Hoel ynskjer å gjeva kulturreisingi si.
Hoel gjev ein analyse av stoda for målrørsla i dag. Han dreg fram at det finst ingen
rikspolitikarar som ser på målsaki som ei hjartesak, og at det er låtteleg liti interessa
for språkrådet. Vidare segjer han at den offisielle språkfreden fører til passitivitet og
eit instrumentalistisk målsyn, noko som ikkje gagnar målrørsla. Hoel konkluderar med
at ”det er i dei periodane dei folkelege og radikale rørslene med røter i distrikta og
representantar i den politiske eliten har greidd å koma seg på offensiven at målreisinga
har kome styrkt ut”, og held fram som ei viktug uppgåva for målrørsla å få sett
målspursmålet høgre upp på den offentlege saklista.
Etter å ha dryft noko um målrørsla skal vera med elder mot samfundsutviklingi,
lanserar Hoel strategiarne sine for korleides målrørsla skal koma meir fram i ljoset og
få ny framgang. Han segjer at me må vakta oss for å verta reine språkorganisasjonar av
di det vil føra til attendegang. Organisasjonarne i målrørsla lyt helder sjå på seg sjølve
som kulturpolitiske organisasjonar enn språkorganisasjonar, og me lyt arbeida for ei
kulturreising meir enn ei rein målreising.
"Det breide kulturreisingsperspektivet"
For at målrørsla skal få ein større plass i det offentlege romet ynskjer Hoel å gjera
målsaki til ei kultursak. Det er ikkje rett å utvida målreisingi på denne visi. Det finst
ikkje grunnlag for noko slikt innanfor målreisingi. Den norske målreisingi gjeng kort
og godt ut på å reisa det norske skriftmålet, nynorsken, til det vanlege bruksmålet i
landet. Til grunn for denne nasjonale reisingi ligg kjærleik til målet som den dyraste
kultureiga ein nasjon hev og eit ynske um å verna, odla og føra vidare denne kostelege
skatten. Sjølvsagt kann det finnast ulike vinklingar på arbeidet og ulike måtar å fremja
målet på, men avgjerande må vera at desse kann forsvarast med umsyn til grunnlaget åt
målreisingi.
Det ligg ein fåre ved å umdefinera innhaldet i målreisingi. Dersom ein segjer at målsak
er kultursak opnar ein for at heilt andre faktorar enn dei som høyrer til målsaki, kann få
leggja avgjerande premissar for korleides målarbeidet skal drivast. Dette kann bera
reint gale av stad, ved at andre faktorar i argumentasjonen til sist fær skyggja for sjølve
målreisingi. Det kann til dømes verta vandt å vinna fram med nynorsken i byarne
dersom ein ser det som ei viktugare uppgåva å berga bygdarkinoen.
Ein kann spyrja seg kva Hoel ynskjer å uppnå ved å umdefinera arbeidet åt
målorganisasjonarne frå målreising til kulturreising. Han segjer sjølv at kulturpolitiske
spursmål er trengde til sides i ålmenta, og at dei fær liti merksemd. Soleides tykkjest
det vera lite å tena på ei slik umdefinering av målreisingi, reint taktisk og praktisk. Me
fær ikkje med oss fleire på dette grunnlaget.
Det er eitkvart som vantar hjå Hoel. Han segjer at arbeidet åt målorganisasjonarne må
vera meir ei kulturreising enn ei målreising, men legg ikkje fram kva konkrete fylgjor
dette skal hava for målarbeidet. Han umset med andre ord ikkje politikken sin til
praksis. I bolken Arbeidsfelt og arbeidsmåtar det komande tiåret legg han fram dei
viktugaste satsingsumrådi, og her er det lite nytt: skulemålsarbeid, nynorsk i
næringslivet og i informasjonsteknologien og ein meir offensiv mediepolitikk. Nye
arbeidsformer er kampanjar, aksjonar og prosjekt, og dessutan må me rekruttera
tillitsvalde og aktivistar. Dette er tradisjonelt målarbeid som so mykje anna i den snart
hundrad år lange soga åt Noregs mållag.
Når det kjem til det praktiske målarbeidet ser det altso ikkje ut til at det breide
kulturreisingsperspektivet fær noko å segja, og det er god grunn til å spyrja kvar Hoel
eigenlegt vil. Mange av tankarne han legg fram verkar interessante, men eg kann ikkje
med min beste vilje skyna kva Hoel strengt teke meiner.
Kulturreisingi åt Hoel
Når Hoel skal freista å greida ut det sokalla breide kulturreisingsperspektivet i norsk
målreising, set han upp nokre motsetnadspar. Hoel segjer at desse motsetnadspari best
kann definera kjernen i målreisingi:
bokmål
|
nynorsk/dialektar
|
medvitslaus kulturimport
|
kulturreising tufta på norske tradisjonar
|
elitekultur
|
folkekultur
|
sentrumskultur
|
distriktskultur
|
fordumming
|
folkeopplysning
|
elitestyre
|
folkestyre
|
einsretting
|
mangfald
|
aukande klasseskilje
|
sosial utjamning
|
Hoel segjer at målreisingi og målrørsla stort sét allveg hev kome ut på den høgre sida,
og at riksmåls- og bokmålssida tilsvarande hev stade for mykje av det på hi sida. Hoel
legg til: ”Denne arven er i svært stor grad knytt til målreisinga, målrørsla og sjølve
eksistensen til nynorsken [mi utheving], såleis kan ein ikkje ha som grunnlag for dei
ideologiske og strategiske ordskifta våre at ein brått skal kunna hoppa over til venstre
kolonne i nokre av desse motsetnadspara.” Hoel segjer med andre ord at nynorsken
hadde vanta heilt livsvilkår dersom det ikkje hadde vore for desse motsetnadspari.
Denne kategoriske innbolkingi i bokmålsverde og nynorskverde hev ikkje noko fyre
seg. Hoel gjev inntrykk av at nynorsken representerar alt det som i hans augo er godt
her i verdi, medan bokmålet er alt det fæle og vonde. Eg tykkjer me bør vera varsame
med å setja upp nynorsken som noko moralsk høgverdigt, som det einaste ”rette”, og
attåt vrengja til standpunkti åt motparten på denne måten. Hoel legg fram ei sers
forenkla skildring av røyndomen, og han upphøgjer målrørsla meir enn det er grunnlag
for. Det er til dømes eit drjugt påstand at målrørsla representerar folkeupplysning,
medan bokmålssida fremjar fordumming.
Det er ikkje berre uklokt å setja sentrum upp mot distrikt, elite upp mot folk i samband
med målsaki, det strid òg mot sjølve grunntanken i målreisingi. Målet skal samla dei
ulike grupporne i nasjonen, ikkje kløyva deim. Hoel hev fokus på motsetnader der han
skulde ha sét einskap. Dersom målrørsla skal tufta arbeidet sitt på Hoels tese um desse
motsetnadspari, kann me stengja ute gruppor av folket det er sjølvsagt å hava med oss.
Hoel segjer at innhaldet i målreisingi ikkje er konstant, men at soga og tradisjonarne
set grensor for kor langt me kann ganga i å umdefinera målreisingi. Eg er i
utgangspunktet kritisk til tanken um at innhaldet i målreisingi ikkje skal vera konstant.
Det må vera noko fast, eit ynske, ei von, eit mål, som ligg i botnen for alt arbeidet me
gjer. Dersom me tøygjer målreisingi til alle kantar misser me merksemdi frå det som er
sentralt i målarbeidet, det å reisa det norske målet. I alle høve må ein kunna konkludera
med at Hoel ved å fokusera på desse motsetnadspari hev gjenge langt utyver råmorne
for målreisingi.
Raseriet yver den kulturelle undertrykkjingi
Hoel set upp 650 husstandar i Bardu som eit uttrykk for den nynorske kulturreisingi.
Dei neitta å svara full NRK-lisens av di NRK ikkje bryd seg um å byggja ut
NRK2-netet. Eg hev vandt for å skyna kva aksjonen åt desse folki i Bardu hev med den
norske målreisingi å gjera. Det hadde vore beint fram merkelegt um målrørsla skulde
byggja på slike handlingar.
Det same kann ein segja um det at Hoel tek med eit sitat av tidlegare leidar av
fylkeskulturutvalet i Møre og Romsdal, Per Arne Skomsø, der Skomsø uttrykkjer eit
raseri mot at rikspressa ikkje idest å dekkja kulturelle hendingar ute i distrikti, og legg
til: ”Mange nordmenn kjenner eit slikt raseri, og målrørsla er det viktigaste organiserte
uttrykket for raseriet.”
Etter dette kann ein koma til å tru at målorganisasjonarne er kamporganisasjonar mot
kulturell undertrykkjing av distrikti. Dette vert heilt vonlaust. Målrørsla hev ikkje som
serskild uppgåva å lyfta fram kulturelle uttrykk som er knytte til distrikti. Det tyder
likevel ikkje at kulturspursmål er uinteressante for norskdomsrørsla. Eit tiltak som
høyrer til her, Noregs ungdomslag, er vigt serskilt til å fremja norsk kultur, m.a.
gjenom song, dans og teater. Avgjerande for oss må vera um kulturuttrykki er norske
og um det vert nytta norskt mål elder ikkje. Sermerkt norsk kultur og norskt mål kann
like gjerne finnast i byen som på landsbygdi.
Det einaste "raseriet" målrørsla eventuelt bør kjenna er for at me enno ikkje hev greidt
å kasta av oss det påtvinga danskemålet, og gjort norsk til einaste riksmål, og må elles
vera retta mot deim som motarbeider målreisingi, både i det offentlege og millom
meinigmann. Og då steller alle i same rekkja, anten motstandararne er frå Bardu elder
Oslo.
Aasen såg lengre
Samstundes som Hoel lanserar ideen um at Noregs mållag og Norsk målungdom må
vera kulturpolitiske organisasjonar meir enn målorganisasjonar, hevdar han at det
breide kulturreisingsperspektivet hev prega målreisingi sidan Aasen lét prenta
artikkelen Om Dannelsen og Norskheden i 1857, det Hoel kallar ein programartikkel
for denne kulturreisingi.
Dersom me gjeng til Aasen og les denne artikkelen, stend det klårt fyre oss at dette
ikkje er nokon programartikkel elder argumentasjon for ei utviding av målreisingi. Det
Aasen ynskjer å setja fingeren på i Om Dannelsen og Norskheden er, som han sjølv
segjer, ”at Norskheden ikke er til Hinder for den rette Dannelse”[i]. Aasen ynskjer å
yvertyda motstandararne um at daningi her til lands like gjerne kann ganga fyre seg på
nasjonalmålet (norsk), nett som i andre land, som på dansk.
I "Om Dannelsen og Norskheden" kjem Aasen inn på tilhøvet millom bygd og by, og
han skriv m.a. dette:
"Imidlertid vilde den indre Lighed i Landskaberne uden Tvivl have været meget større
end den er, dersom Folket havde havt et fælles Mønster og Forbillede af ægte norsk
Form til at rette sig efter; thi det er tydeligt nok, at Folket selv kjender en Trang til et
saadant Forbillede og saaledes tragter efter en større Enhed og Lighed. Og da her ikke
er noget stort almindeligt Samfærdselssted, hvor Folk fra hele Landet kunde samles
noget ofte, saa bliver det de største Byer i hver Landsdeel, og især Stiftsstæderne, hvor
Folket kommer til at søge et saadant Forbillede til at danne sig efter; saaledes pleie de
nordenfjeldske Folk at rette sig efter Brugen i Trondhjem, medens derimod de
vestenfjeldske rette sig efter Bergen, og de søndenfjeldske mest efter Christiania. Dette
vilde ogsaa have været en god Hjælp for Norskheden og for Dannelse i en norsk Form,
naar der kun havde været nogen rigtig Norskhed at finde i disse Byer; men Ulykken er,
at vore største Byer nu i lang Tid netop have været et Hjem for fremmedt Maal og
fremmede Skikke, og have saaledes netop virket til at svække Norskheden i Stedet for
at styrke den.[ii]"
Av utdraget ser me at Aasen var klårsynt. Han ynskte ikkje å setja byarne upp mot
bygderne i målreisingi. Det gjeng klårt fram at han ikkje tykte det var noko gale med
den utvekslingi som gjekk fyre seg millom bygd og by. Det som var gale var at byarne i
storo hadde vorte unorske, og at dette førde til at unorskt mål og unorske skikkar vart
spreidde ut på bygdi. Motsetnaden hjå Aasen gjekk altso ikkje millom sentrum og
periferi, men millom norsk og unorsk. Bygderne hadde ikkje nokon fyremun i høve til
byarne anna enn at dei hadde halde best på det norske, og det var soleides herifrå ein
laut henta det fram og spreida det til byarne.
Like eins er det med klasseperspektivet. Målreisingi er ingi klassereising elder nokon
strid for sosial utjamning, slik ein kann få inntrykk av i framstellingi åt Hoel. Her var
Aasen like klår som når det galdt tilhøvet millom by og land. Eg skal endå ein gong
sitera frå artikkelen Om Dannelsen og Norskheden:
Dernæst veed man ogsaa, at de ægte gamle ættemærker hos et Folk ere netop et
kraftigt og styrkende Baand til at holde Folket sammen og virke til Enighed og et
hyggeligt Samliv imellem de forskjellige Stænder eller Klasser i Landet. Dersom den
ene Stand vil skille sig ud ifra Folket ved fremmedt Maal og fremmede Sæder, da kan
man ikke vente nogen rigtig Enighed længer; hellere kan man da vente at see to Partier,
som forfølge hinanden med Spot og Had eller ialfald ikke kunne trives i Selskab med
hinanden. Hvis derimod alle Stænder have lige megen Agtelse for Landets rette Skik og
Maal, da er der Haab om en god Samvirken til fælles Gavn og Hygge for alle Parter, og
tillige er der Haab om, at Landsskikken selv maa blive saaledes forbedret og befæstet,
at den kan ansees som en ære og Prydelse for enhver Stand i Landet.[iii]
Av dette litle tekstutdraget ser me at Aasen hadde eit heilt anna fokus enn Hoel. Aasen
meinte ikkje å setja ulike gruppor i samfundet upp mot einannan i arbeidet for det
norske målet. Han talar um samvyrke millom klassorne, ikkje strid. Det avgjerande er
kva som er norskt mål og norske seder, ikkje at dette tilfellelegt fanst hjå underklassa,
stort sét. At nynorsken representerar målet åt underklassa, elder folk flest, er helder
ikkje tilfellet lenger, slik at dét perspektivet vert endå meir vonlaust i dag enn på Aasen
si tid. Ynskjer ein ei språkleg klassereising i dag, er nynorsken eit låkt alternativ.
Det røynlege skiljet
Som Aasen syner oss, er det grunnleggjande gale å fokusera på sosiale elder
strukturelle motsetnader når me skal fremja målsaki. Skiljet i målspursmålet gjeng
ikkje der. Ein kann godt vera bergensar frå yverklassemiljø og samstundes skriva
nynorsk, utan å ljota svika seg sjølv elder heimemiljøet sitt. Skiljet gjeng beint millom
norsk og unorsk. Det norske er knytt til soga, tradisjonar og framvokster. Fyreloga åt
målrørsla er å reisa det norske målet, same kvar i landet det vert nytta, elder av kven.
Dette må fyrst og fremst gjerast ved å skapa kjærleik til og forvitna for målet.
Målrørsla bør aldri gjera det til ei viktug uppgåva å reisa serskilde sosiale elder
geografiske gruppor, ved å setja by upp mot bygd elder bonde upp mot arbeidar. Sers
viktugt er det at me ikkje køyrer oss fast i eit sovorde spor i dag. Rett nog hev det
funnest meir norskt tilfang på bygderne, men det hev aldri vore nokon automatikk i at
bygdi representerar det norske, medan byen representerar det unorske. Dette er endå
mindre tilfellet i dag. Kring um på bygderne vert det produsera mykje låk
"bokmålskultur", medan det i dei store byarne finst institusjonar som spreider
"nynorsk-kultur".
I ei ny tid må ei av dei fremste uppgåvorne åt målrørsla vera å arbeida for å integrera
nynorsken på nye stader og samfundsumkverve. Då lyt me sjå utanum nokre
motsetnader i samfundet og freista finna fram til eit sams grunnlag. Målet er det
viktugaste sermerket ein nasjon eig, og stend soleides yver alle hine kulturuttrykk. Det
er òg ålmenngyldigt ved at det gjeng i hop med alle tider og samfundstypar. Me må
hava til utgangspunkt at det finst noko i målet som kann appellera til folk i dag, i det
noverande samfundet. Me må utnytta alle kanalar til bate for målreisingi, og då er
byarne viktuge. Me skal ikkje tru at me etter fyrst å ha sét ned på og vanvyrdt byarne
skal kunna få deim med på det nasjonale prosjektet målrørsla byd fram.
Mangfald same kva?
Mangfald hev vorte eit moteord innanfor målrørsla. Det fungerar kann henda som ei
slags legitimering av vår eigen eksistens. Mangfald er viktugt, fær me høyra, og sidan
nynorsken er ein lut av ”det norske språkmangfaldet” hev han òg livsens rett. Hoel hev
då òg teke med motsetnadsparet ”einsretting – mangfald” i skildringi si av den
nynorske kulturreisingi.
Atter vil eg sjå til Aasen. Han hadde vorte sers glad i det svenske riksmålet. Jamvel um
det visselegt òg den gongen verka undertrykkjande på dei ulike svenske målføri, såg
Aasen klårt det verdet svenskarne hadde i eit riksmål som var deira eige, og som
attpåtil var so formrikt, nyansera og velklingande. Som eit av sitati ovanfor syner,
meinte Aasen at dei norske landsluterne søkte etter større likskap og einskap, og at det
difor var ei stor ulukka at dei ikkje kunde finna eit norskt fyredøme i byarne. Det var
ikkje sentrum som stod upp mot utkant hjå Aasen, det var norsk mot unorsk. Det er
dét som er viktugt og skilsetjande.
Einsretting, elder utjamning, treng ikkje beinveges vera noko gale. Det spyrst kva som
vert einsretta. Når no ei større regionalisering i Noreg er i emning, so er dette ei
naturleg fylgja av at sambandi er fleire og gjeng snøggare, og at samkvæmet millom
bygdarlagi hev vorte større. Soleides hev dei minste språklege og sosiale einingarne
fenge mindre fyre seg. Dette speglar seg att i talemålsbrigdi. Fleire talar um
framvoksteren av sokalla regionalmål, som strekkjer seg yver langt større umråde enn
dei tradisjonelle målføri me er vane til. Ein slik prosess treng i utgangspunktet ikkje
vera galen elder negativ for målreisingi. Negative konsekvensar fær han fyrst når me
ser kva resultatet vert. Det er bokmålet som i storo trengjer seg fram som regional
norm mange stader, serlegt på Austlandet. Dersom det hadde vore nynorsken som
hadde fenge vera mynsteret og yvernormi, skulde me ikkje vore leide for ei utvikling
mot meir einskap i talemålet.
Når me fyrst er inne på mangfald, kann det vera nyttugt å røkja etter i eigne rekkjor
korleides det vert teke hand um. Med den mangslungne skriftpraksisen nynorsken hev,
er det eit paradoks at ein av dei nynorske institusjonarne, Det norske samlaget, fremjar
einsretting ikring ein serskild nynorsk-normal. Og her er det ikkje einsretting um det
sermerkte og norske, men um læreboknormalen innanfor den statlege rettskrivingi,
same kor inkonsekvent og unorsk han kann vera i sume stykke. Attåt hjelper Samlaget
til å stempla tradisjonelt mål som arkaisk, og dimed ubrukande. Dette kann med retto
kallast nynorsk sjåvinisme og fordumming.
Fører språkleg vektleggjing til attendegang for målrørsla?
Ein av hovudbodskaparne åt Hoel er at målorganisasjonarne må vakta seg mot å verta
reine språkorganisasjonar som ikkje greider å setja saki si i samband med andre
samfundsspursmål i tidi, og Hoel held fram: ”og det er ein tett samanheng mellom dei
periodane målrørsla har reindyrka dei filologiske og språklege sidene ved målsaka og
dei periodane det har gått dårleg.”
Dette er ein myte som vert nytta som rein agitasjon mot deim som ynskjer å arbeida for
at nynorsken skal hava eit røynlegt språklegt innhald. Hoel underbyggjer ikkje
påstandet sitt, og me vantar elles prov på at det finst ein slik samanheng. Det er
dessutan vandt å mæla resultatet av målarbeidet i ulike periodar, sumt som kann fengja
folk der og då, kann på lengre sikt hava negative fylgjor for målreisingi.
Etter mi meining er det ikkje den språklege fokuseringi som er problemet for
målrørsla. Um me ikkje skal taka utgangspunkt i målet, kva skal me taka utgangspunkt
i då? Dersom ei språkleg fokusering kann valda målrørsla problem, må det vera av di
ho byggjer på range premissar, som riv undan grunnen for målreisingi. Døme på slike
premissar er dogmet um at alle mål er like gode elder at me må skriva so nært upp til
talemålet som råd, for soleides å verta språklegt frigjorde. Desse premissarne er gjerne
utleidde frå eit sosialt målsyn.
Dersom me gjeng til målreisingssoga, kann me lett finna andre og meir trulege
forklåringar på kvifor det hev gjenge dårlegt for målrørsla i periodar. Eg ser det som
ein raud tråd gjenom 1900-talssoga at det er i dei periodarne det hev vore ro ikring
rettskrivingi og målfolket hev halde fast på Aasen-målet og det upphavlege
målreisingsprosjektet at målrørsla hev vore i framgang. Fyrr samnorsktanken fekk
innpass i målrørsla og 1938-målbrigdet vart gjenomført (mot viljen åt storparten av
målfolki), var målrørsla i framgang. Då sume i målrørsla vart samnorsktilhengjarar og
hine fokusera sterkt på å få inn serskilde dialektformer i nynorsken, kom dei i strid med
deim som stod for Aasen-tradisjonen i målreisingi. Dette førde til at ein fekk gjort lite
praktisk målarbeid, nynorsken vart sundriven innanfrå, og skulemålsprosenten rasa
nedyver. Me er framleides i denne gropi i målarbeidet. Skal me få ny framgang for
norskt skriftmål, må målrørsla slutta å vanvyrda sin eigen tradisjon og sitt eige upphav.
Målfolket må fylkja seg kring den tradisjonsrike norsken etter Ivar Aasen, høgnorsken.
Eit mål utan røter, tradisjon og språklege ideal fær ikkje liva lenge i landet.
Hoel segjer at me ikkje skal verta filologiske, men likevel dreg han fram at folk er
interessera i målføre. Hoel meiner at det er bra for målreisingi at folk interesserar seg
for målføre. Han ser då burt ifrå at me skal reisa eit skriftmål. Ser me burt frå det, kjem
me oss ikkje vidare.
Sluttord
Oddmund Hoel hev med artikkelen sin lagt fram nokre strategiar for å få ny framgang
for målrørsla. Dersom me skal byggja på det Hoel skriv um målreisingi, er me ille ute.
Ny framgang for det norske målet fær me fyrst når me hev klåre mål for arbeidet vårt: å
spreida nynorsken og gjera romet hans i samfundet større. Sidan me skal vinna fram
med eit mål, må me heile tidi hava fokus på og taka utgangspunkt i det. Me lyt våga å
setja målet i sentrum for verksemdi vår, og soleides kunna koma fram til nye
sannkjenningar og strategiar til framhjelp for det. Gjeng me utanum at det er
målreising me driv, kjem me ingen veg.