I eit uppslag i Dag og Tid 13.12.03 hevdar Arild Torvund Olsen at
NMU hev vore ein demokratisk organisasjon. Det er ikkje fyrste gongen Olsen
uttalar seg i saki. På epostlista Mållagslista hev Olsen 30.10.02 eit innlegg
der han m.a. segjer at ”[n]år Økokrim hev slege fast kva som er gjort og ikkje
gjort, so er det både viktug og naudsynt at me tek ei uppgjerd.” Dette stend i
klår kontrast til det Olsen skriv seinare, når fakta hev kome
fram og
seks personar er tiltala: ”Dei tvo som er nemnde her [dei som avslørde
medlemsjukset]
hev tydelegvis havt eit ynskje um å skada resten av målrørsla, og eg vil berre
få presisera at dei IKKJE hev resten av høgnorskrørsla bak seg.” (Mållagslista
5.5.03)
Innleggi frå Olsen gjeng inn i eit mynster: Dei same personane som
fyrst
freista å draga
provmaterialet frå Rikets Tilstand i tvil, hev sidan freista å rettferdiggjera
juksemakarane og sverta dei som avslørde jukset. Olsen hevdar at han ikkje
kjenner til politisk siling av medlemer i NMU. Frå 1999 til 2000 var Olsen
sivilarbeidar på NMU-kontoret. Tyder det at Olsen hev arbeidt eit heilt år på
skrivarstova utan å få kjennskap til svindelen som eg og Myrvoll fann solide
prov på etter nokre fåe kveldar? I so fall burde det vera av mindre interessa
kva Olsen elles ikkje hev sét eller høyrt i NMU.
Olsen er ikkje den einaste som hev engasjert seg i NMU-saki den siste
tidi.
I Dag og
Tid 6.12. vert Vidar Lund sitert slik: ”AUF-skandalen førte til ein sterkare
indre justis og at jukset måtte haldast endå meir hemmeleg.” I same nummer
uttalar ein av dei tiltala at ”det harde arbeidet var nok med på å
rettferdiggjere det vi gjorde overfor meg sjølv”. Det vert vidare referert at
dei tiltala hadde ”jarndisiplin”. Dei torde ikkje å gå til Noregs
Mållag.
Indre justis og jarndisiplin kring jukset
Attåt juks med studieringar og misbruk av frifondmidlar
til tiltak som var initierte frå sentrallekken og ikkje frå lokallagi, vart det
drive medlemspengejuks. At dei tvo fyrste tiltaki ikkje skapte verksemd i
organisasjonen og soleis ikkje fungerte demokratisk, segjer seg sjølv. Vidare
førde medlemsjukset til at hovudfyremålet vart å samla inn namn og tilskrifter
på folk som kunde puttast inn i medlemskartoteket, uavhengig av um dei ynskte
medlemskap. Skulde ein halda medlemstalet uppe, måtte ein sanka inn mange nye
namn for å få gjenomstrøyming i organisasjonen. Ideologien i målreisingi og
dei målpolitiske ordskifti vart underordna det vesentlege, som var å halda
organisasjonen gåande.
Det var dessutan eit skeivt tilhøve millom NMU
representert ved skrivarstova og aktivistar som freista å argumentera mot
leidingi. Med tvo løna tilsette og nokre aktivistar kunde skrivarstova styra
heile organisasjonen. Vart det for mange skulerte i opposisjon til leidingi,
vilde risikoen vera at jukset vart avslørt av folk som ikkje hadde noko å tapa
på å avsløra det. Det var dette som var ein av fårane i fraksjonsstridane på
slutten av 1980-talet.
Dei tiltala hev sagt at dei ikkje kunde gå til Noregs Mållag med
problemet,
men kva
med opposisjonsgruppor i eigen organisasjon? Det er openbert at dette temaet må
ha vore klårt for dei tiltala og andre som organiserte jukset, for dei talar um
”sterkare indre justis” og ”jarndisiplin”. Dei meiner at dei var ”fanga av
systemet og historia” (DT 6.12.03). Det som er klårt, er at dei gamle
juksemakarane ikkje hadde nokon represaliar mot nye sentrale tillitsvalde. Kvar
ny leidar eller skrivar kunde når som helst reservera seg og eventuelt avsløra
jukset. Difor var det viktugt for dei gamle å sikra seg so fullstendig kontroll
som mogeleg yver nye tillitsvalde.
Landsstyret det høgste organet i NMU?
I lovene til NMU heiter det at “[l]andsstyret er det øvste organet i
NMU
mellom landsmøta”. Det høver
dårleg med korleis sentralleidingi såg på seg sjølve. I eit upprit frå eit
sentralstyremøte 9.5.00 slær sentralstyret fast (i ei sokalla ”B-sak”) at det
er dei som er ”den røynlege politiske leiinga”. Landsstyret er ein
”kaderbyggjingsplass”, og møti bør nyttast på skulerande verksemd framfor å
gjeva innsyn i organisasjonen.
I eit anna dokument frå sentralstyret ser me at ein av styremedlemene
skal
ha andsvar for å halda yversyn yver ”kva [som] finst av kadrar og kaderspirer
og syta for at sentralstyret driv aktiv kaderbyggjing”. Normalt sett skulde ein
tru at det vilde merkast når det kom upp folk som var serskilt interesserte i å
arbeida med målsaki i NMU. Men det er ikkje nok, for ein skal skaffa folk som
leidingi er nøgde med, ”kadrar”. Det fører med seg at sentralstyret etter
landsstyremøti tek ein gjenomgang av korleis kvar einskild landsstyremedlem ter
seg. Det vert laga tiltaksplanar, der dei ulike medlemene skal fylgjast upp
slik at dei kjem mest mogeleg på lina med dei leidande i
sentralstyret.
Unge Høgre-mann i programnemndi, nei takk!
Ein Unge Høgre-mann frå Møre og Romsdal sat i landsstyret frå 1997 til
1999.
På eige tildriv vart han peika ut
til å sitja i nemndi som skulde koma med framlegg til ”Program for ein
alternativ ungdomskultur”, eit stort satsingsumråde for NMU. Det er tydeleg at
utpeikingi av UH-mannen må ha høvt dårleg for dei leidande i organisasjonen.
Det gjeng fram av uppritet frå landsstyremøtet 6.–8. februar 1998:
”LST har vorte samde om å utsetja vedtaket av programmet. I ordskiftet
vart
det lagt mange
føringar på arbeidet i nemnda. Sidan [UH-mannen] ikkje var til stades under
desse dryftingane, bør han ikkje sitja i nemnda. Røysting: 6 mot, 6 for, 5
fråhaldande. Vedteke med leiaren si dobbeltrøyst.”
På sentralstyremøtet 10. februar diskuterte sentralstyremedlemene ”kva
me
skal gjera med [UH-mannen]”. Vedkomande vert umtala som eit problem av di ”han
byggjer alliansar” og vert karakterisert som ”kverulant” og ”fjomp”. Ein av
medlemene i sentralstyret hevdar at han berre ”appellerer til medkjensla”; han
hev ”ingen med seg politisk”. Vedkomande uppsummerar med at det beste tiltaket
er: ”Putt han i ei nemnd, [der] har han ikkje fleirtal”. Me fær òg vita at
argumentasjonen frå sentralstyret um UH-mannen var ”dårleg”; den eine av dei
argumenterte ”vikarierande” og ei onnor var ”dogmatisk.
Men sentralstyremedlemene hev meir å segja av prinsipiell karakter denne
gongen:
”Det vert eit kunstig skilje mellom lst og sst. Det at lst-medlemer
snakkar
om «dåkker»
vitnar om at dei ser eit skilje, i og med at dei ser for seg eit skilje, er det
eit problem, dette er [UH-mannen] med på å forsterka. Me må diskutera korleis
me skal takla motsetnader i lst. Kvar einskildperson i sst kjende for lite
andsvar for si sak på lst-møtet.”
Sentralstyret skulde med
andre
ord havt betre kontroll yver møtet. Dessutan uppsummerar ein med at
landsstyremedlemene hev inntrykk av at det vert drive lobby på gangen og at
”store gutar diskuterer seg i mellom”. Me ser her at sentralstyret hev ein klår
dagsetel der dei ynskjer å nytta landsstyret som eit verkty for seg sjølve.
Tilfellet med Unge Høgre-medlemen er noko spesielt av di tenkjingi til
sentralstyremedlemene vert so tydeleg, men det finst nok av døme på liknande
tilhøve.
Vinstreradikalismen
I samband med at AKP kasta redaktøren for Klassekampen i 1997, laga ei
rad
sentrale NMU-arar og NMU-støttespelarar eit upprop. Der helsar dei
redaktørskiftet velkome og ”er viljuge til å gjeva avisa ein ny sjanse, og
byrja tinga avisa/verva nye tingarar/selja henne og elles gjera ein innsats der
det trengst.”
Det var nær kontakt millom NMU og Raud Ungdom. Mange leidande
NMU-aktivistar
var til stades på sumarlæger i RU, og leidande NMU-arar spreidde ofte infor
masjonstilfang um RU og RV til nye medlemer. Når ein ser på dei mange
ålmennpolitiske sakene som NMU hev teke upp, ser ein snøgt at det er umsynet
til å visa seg som ein vinstreradikal organisasjon som vert det viktugaste,
ikkje å fremja målpolitiske standpunkt ut frå ein ålmennpolitisk nøytral
ståstad. Til dømes hev NMU gjenom heile 90-talet gjeve studnad til
frigjeringsrørslor i konfliktvald som Nord-Irland, Baskarland og Kurdistan.
Andre døme på utspel med liten relevans for målsaki er studnad til Blitz-
miljøet i Oslo og muslimske leidarar i World Islamic Mission, eller motstandet
mot samanslåing av skjotefelti i Mauken/Blåtind.
Ein av dei tiltala i NMU-saki hev vore med på utgjeving av blad og
hefte for
AKP, medan andre hev engasjert seg
politisk for RU og ROSSO (Radikal og sosialistisk
studentorganisasjon).
Ikkje so reint fåe leidande aktivistar i NMU hev dessutan funne vegen inn i
Klassekampen som løna medarbeidarar.
Audun Skjervøy, fyrre bladstyraren i Dag og Tid, uppsummerte saki
greidt
fyre landsmøtet i NMU i 1998:
”Slik blir det når udemokratiske krefter med meir og
mindre fast tilknyting til Rød Ungdom – ungdomsorganisasjonen til det politisk
marginale AKP – får altfor stor ideologisk gjennomslagskraft. Og det er vel
vanskeleg å tenkje seg noko som står fjernare frå dei radikale ideologiske
tradisjonane i målrørsla enn autoritære og einsretta tankar.”